MELODY FARSHIN

 

Melody Farshid. Stand up-komiker som sprider sina värdefulla kunskaper om rättvisor genom skratt och sarkasm. Hon föredrar satir före enkla sexskämt som bara dör ut. Istället poängterar hon allvarliga frågor kring samhället och dess medborgares kanske allt för bekväma attityder. På scenen gestaltar hon allt från stockholmare som uttalar hennes efternamn som ”Fashion”, till de norrländska konferenciéerna som råkat säga ”Fascist”. Även imitationer av västerländska indier och hennes mamma får publiken att avlossa skrattsalvor.

Min fråga till henne var varför hon valde att uttrycka viktiga samhällsfrågor i stand up-branschen. Hon berättar att hon alltid fört fram sina åsikter genom skämt bland sina vänner. Det har blivit hennes jargong.

-          Det är ett bra sätt att nå ut till folk, människor kommer ihåg vad man skrattar åt, säger hon.

Melody tar även upp att 95 % av komikerna i Sverige är män. Att vara kvinna, ha utländsk bakgrund och komma från förorten utmärker sig bland dem. Som tips till deltagarna vill hon säga att man måste stå fast vid sina åsikter. För att inte bli avbruten eller bortviftad ska man vara kortfattad och ha en snabb poäng.

-          Jag hade inte fått samma uppmärksamhet för det jag vill framföra i en debattartikel som stockholmarna läser. Det är lättare för folk att ta till sig mitt budskap såhär, säger hon.

Innan showen undrar hon lite om publikbilden - vad hon kan förvänta sig av oss. Jag tror jag hade rätt när jag sa att vi skulle ge stor respons.

Hade Melody bestämt vad ett av våra work shops skulle handla om hade hon valt att fokusera på Indien. I Indiens religionskultur finns mycket miljötänk. Medvetet som omedvetet. De flesta är vegetarianer. De odlar sin egen mat och det finns traditioner i att ärva varandras saker.

-          Vi dumpar vår skit där och har fabriker som förstör människoliv. Det är de fattiga som drabbas, säger hon.

Hon intog scenen och hann äta några tuggor av sin mat innan Carl (Kevin Walker) i vårt crew skjutsade henne till tåget. Efteråt fick vi ett sms om att hon gärna kommer nästa år igen!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0