SVANTE AXELSSON - FÖRELÄSNING

Svante Axelsson är generalsekreterare och chef för föreningens rikskansli. Han är utbildad agronom inriktad på miljöekonomi som bl a utvecklat skatteväxling för att föra över kostnaderna från arbete till miljöbelastning. Kom som miljöekonom till föreningen, generalsekreterare sedan 2000.
Sitter bl a i styrelsen för Mistra (stiftelsen för miljöstrategisk forskning) och i styrelsen för KRAV.

Svante pratar om hur vi har ett överskott av energi, det finns ingen energibrist menar han. Problemet är att vi använder den billigaste energiformen, nämligen den som finns under marken, olja.
Visste ni att om vi bara skulle ha solpaneler på garagetaket där hemma så skulle det stå för energi till en elbil i ett helt år! Hur fantastiskt är inte det?

Vinden är den billigaste energikraft som finns, därför byggs inte fler kärnkraftverk i Sverige, kärnkraftparantesen är slut.
Varje morgon vi vaknar är solcellsenergin billigare än innan du lade dig kvällen innan, precis som med ekologisk mat så är det lite dyrare till en början, men desto mer som konsumeras av det, ju större efterfråga som finns desto billigare. 

Svante berättar en historia om hur man med små steg snabbare kommer fram till målet.
Om hur han lägger fram ett förslag till sina 8-14åriga barn om att åka tåg till Åre och vandra 15mil, responsen man får då är "nej" på en gång. Man lägger då fram att man kan ta natt-tåget dit, det är mysigt och man kan spela kort, äta lite chips och prata.
När de kommit fram & vandrat till första stugan frågar han sina barn, "ska vi åka hem nu?" Barnen svarar, att de kan gå ytterligare en bit till en ny stuga och känna efter. När de kommit till nästa stuga upprepar han frågan " Ska vi åka hem nu? är det tråkigt?" Barnen svarar med att "nja, fast det var ju ganska trevligt igår när vi spelade kort.." Så upprepar sig historien och tillslut har de vandrat de där 15 milen utan några vidare problem.

"Tricket att komma framåt är att tänka kortsiktigt" 
Det är det som är problemet med dagens politiker, de tänker för långsiktigt säger Axelsson.

Svante tar även upp diskussion om den omtalade köttindustrin och hur pass allvarligt det faktiskt är. Visste ni att köttkonsumtionen ökat hela 5% sedan 1990? Sjukt va?
Idag konsumerar vi ungefär 80kg kött per person varje år och enligt forskning från världshälsoorganisationen ska vi äta max 500g rött kött i veckan för att undvika en ökad risk för cancer.
Axelsson menar att vi inte behöver bli vegetarianer för att rädda vår miljö, däremot göra mer aktiva val att välja bort kött. Det gör både miljön och oss själva gott.

Deltagarfrågor till Svante Axelsson

Om vi slutar äta kött? Vad ska vi då äta och startar vi inte en nya klimatpeoblem då?
- Nej, det tror jag inte. Vi kommer äta mycket mer grönsaker och bönor. Det finns så mycket fantastisk smak i naturen, det finns flera tusen olika smaker, örter osv. I en köttbit finns det bara 4-5 smaker. Vi kommer få en mycket större och trevligare smakupplevelse om vi börjar äta mer grönt.

Klarar vi oss utan kärnkraft i Sverige?
-
Ja, det gör vi absolut!

Hur viktigt är klimat-toppmötet ?
-
Ja det kan man undra med tanke på hur långsamt framåt de går, men i helhet är det väldigt viktigt.
Ta exempelvis flygplansfrågan, det är ju väldigt omiljövänligt att flyga och det kommer att bli mycket dyrare. Men hur kul är det inte att åka till Grekland på semester? Då brukar jag säga att åk mer sällan, men stanna en längre tid.

Vilken är din bästa vegomaträtt?
-
Lasagne med muskonöt och lite spenat.

Avslutningsvis berättar Svante att om man går på stan och frågar civila människor om de lider av miljöpolitiken så får man oftast svaret " Vilken miljöpolitik?"
Vi måste sluta överdriva problemen, återigen kan vi koppla till historien om vandringen i fjällen. Man sitter i stuga nr 2 men tänker på stuga nr 5 och får ångest. Därför måste man tänka kortsiktigt, vi har inte all kunskap för att tänka lånsiktigt vilket skapar oro och lite agerande.

Vi måste anpassa oss och visa en positiv framtidsbild, vi måste visa våra lösningar och positivitet. Det är då vi kommer få med oss människor som kan hjälpa oss och också vill kämpa för vårat klimat.
Bär alltid det där leendet, det attraherar andra mäniskor att också bli positiva och vilja vara med.
"Det finns inget mer meningsfullt än att rädda klotet!" - Svante Axelsson

Blev ni lika inspirerad som jag? Nu känns det som att jag vet så mycket att jag vill minska min köttkonsumtion drastiskt, jag vill välja att cykla istället för att ta bilen 6:00 på måndag! Jag vill agera för jag vet att både jag och miljön blir bättre, jag vet att jag inte måste avstå kött helt för att inte vara en miljöbov. Nu känner jag att jag kan göra ännu mer miljövänliga aktiva val i min vardag!
Känner ni också det?!

I år är temat på Miljötinget en Hoppfull Framtid och det något vi verkligen fått svar på att vi har eller hur?
Även Svante påpekar detsamma som Marcus Frödin att för att något ska hända måste vi agera, vi måste vara aktiva och ha action i oss!

Wow! Nu är jag redo att rädda vårt vackra jordklot, är ni?

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0