Johanna Stål och Camino

Hej!
Nu kanske ni tänker att de här inlägget är väldigt sent, men det är så att jag har haft lite tekniska problem :(
 
Först hade vi då föreläsningen, där Johanna började med att berätta lite om hur Camino startade, det var så att Camino startades för 10 år sedan i en ganska mörk mediebild om klimatet.
 
Sedan tog hon upp några trender som de har märkt på Camino, bland annat;
 
Trafiken i storstäder har lett till att konsumtionen av bilar har gått ner
Fler hamburgarkedjor slår igen
Folk tröttnar på att äga många saker
Man lånar saker av varandra istället för att köpa 
Fler och fler minskar sin köttkonsumtion och/eller blir vegetarianer/veganer
 
Många kändisar är veganer, däribland Bill Clinton och Mike Tyson, och det är främst för att det är bättre för oss ur ett hälso- och miljöperspektiv.
 
Hon berättade även att några av de viktigaste personerna, Obama, Steve Jobs, Mark Zuckerberg och Angela Merkel använder lika kläder hela tiden så de slipper lägga så mycket tid på att fundera på det och istället kan bidra med viktigare saker, och det låter ju väldigt intressant!
 
Johanna pratade mycket om hur vi ska göra dessa trender till norm och inte bara en trend, hur vi ska nå utopia
 
Vi måste prata om hur utopia ser ut, prata om de tvi tror på och varför vi tror på det. Vi måste prata om olika livsval och hur vi kan leva annorlunda, tex som Markus Torgeby som bodde i en kåta i 5 år för att stänga av det kravfyllda samhället.
 
Hur ser vårt drömboende ut? Varför konsumerar vi så mycket?
 
Vi måste helt enkelt prata mer om hur vi vill ha de så vi vet vad vi ska nå.
 
Och så har vi ju såklart en intervju med Johanna också! 
 

Har du några miljöfrågor som är extra viktiga för dig?

Just nu är jag oroad över det faktum att vi utrotar massa liv i världen av olika slag, klimatfrågan känns det som att ledarna är på, men utrotningen av arter tas inte seriöst.

 

Vem är din superhjälte?

Yvon Chouinard, han startade Patagonia (ett klädföretag) utifrån principen att göra bra kläder, han jobbar med alla möjliga frågor. Han har även Patagonia provsion som handlar om mat. Han ger sig in i olika industrier. Men det finns flera andra som är fantastiska. 

Vilken superkraft skulle förbättra din vardag?

Att jag inte skulle behöva sova, tid och ork är min stora bristvara.

Vad inspirerar dig att göra det du gör idag?

Jag får energi av att se allt engagemang runtom i världen, man ser nu när Trump vann att folk världen över protesterar och engagerar sig. Man väntar på att  den goda kraften ska vinna, och jag vill vara en del av det.

Vad är det bästa med att föreläsa?

Att man får plantera nya tankar i huvudet på människor som kan leda till något konstruktivt. Folk hör av sig och berättar att mina föreläsningar inspirerar dem.

Vad visste du om miljötinget innan du kom hit?

Jag var och föreläste på miljötinget för 8 år sedan, så det har jag känt till ganska länge. Jag tycker det är bra att det finns så många som är engagerade som får träffa likasinnade. Att man får känna att man inte är ensam och kan fortsätta.

Har du en favoritartikel som du skrivit?

Många, men en av de jag tog upp på scenen om Markus Torgeby tyckte jag var häftig att göra.

 

Pepsi eller Cola? Cola

Chips eller godis? Både och

Senaste filmen du såg? Racing extinction

När vaknade du idag? Halv åtta

Har du någonsin döpt ett föremål? Ja, absolut.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0