Agenda 2030

 
 
Nu är det ju så att vi inte bara hade en utan två fantastiska föreläsningar igår!
Katarina Sundberg berättade lite om Agenda 2030, de 17 globala målen som världens regeringar antog 2015, som vi ska försöka uppnå till 2030.
 
Hon började med att visa ett bra klipp där de olika målen presenterades (finns nedan).
 
 
 Agenda 2030 har 17 globala mål och 169 delmål, som ska vara vägledande för alla beslut som regeringarna tar. 
(Katarina berättade även att det bland annat var en svensk, som var med och designade bilderna för målen för att göra dem lättare att förstå)
 
Alla mål hänger ihop så man kan inte bara välja en sak, och om man gör något bra på en del får det positiva effekter på andra ställen inom agendan.
 
Hon gav ett jättebra exempel, att det kan kännas bra att köpa en billig t-shirt, men om man tänker på vad den har varit igenom innan man har köpt den så kan man fundera på om den var ekonomiskt, miljömässigt, och hållbart producerad. 
 
Länderna har gått ihop för att vi ska utvecklas mot det här, så vi alla uppnår de globala målen. De länder som har de tväldigt bra har en skyldighet för de länderna som har det lite sämre. Ett land kan inte säga att de har nått målen eftersom de är globala, men vi kan sätta egna mål för landet.
 
Katarina jobbar i delegationen för agenda 2030, man kan säga att det är som en tillfällig myndighet som har regeringens uppdrag att arbeta med särskilda direktiv till 2019.
 
Vi har även en intervju med Katarina här nedanför! Håll utkik för nästa inlägg :)
 
 
 

Har du några miljöfrågor som är extra viktiga för dig?

Hållbar konsumtion är väldigt viktigt, där kan man göra så mycket själv, och för att det påverkar otroligt mycket.

Vem är din superhjälte?

-Jag skulle säga att Anna lind var en väldigt bra förebild, vi jobbade tillsammans på miljödepartementet, hon gjorde mycket för miljön och jobbade globalt.

Vilken superkraft skulle förbättra din vardag?

Att kunna förflytta mig väldigt snabbt, typ flyga för jag har väldigt många möten överallt och det skulle vara roligt.

Vad inspirerar dig att göra det du gör idag?

Jag ser att det kan bli bättre, och att det ni (på miljötinget) gör är så bra, ni har kommit så långt och hanterar frågor så bra, ungdomar är bra på att prata om problem och ta hand om dem. Att det finns så mycket engagemang.

Vad är det bästa med att föreläsa?

Det är kul att träffa människor, lite läskigt men för det mesta väldigt roligt.

Vad visste du om miljötinget innan du kom hit?

Ingenting innan Micaela kontaktade mig, sedan fick jag reda på massor, så en väldigt positiv nyhet.

 

Pepsi eller Cola? Cola

Kex eller chex? Kex

Senaste serien du såg? Jag kommer inte på vad den jag senast såg heter men ser fram emot nästa säsong av Homeland.

När vaknade du idag? Idag vaknade jag först halv fem av min hund, sen kvart i sex för att hinna med tåget till Malung.

Har du någonsin döpt ett föremål? Ja det har jag, absolut

Vilken är din favoritapp? Spotify är det nog.

 

Tack Katarina för en bra föreläsning!

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0